לוגו מודלים של העסקה

אות הגיוון 2016 – האות מוענק זו השנה השלישית. אנו מגישים לכם כאן כלים ומודלים מתוך העשייה הממוקדת והמקצועית של עשרות המועמדויות לאות, להמשך למידה ויישום עבור חברות נוספות המצויות בעשייה לגיוון.

צורות שונות של העסקה יכולות להוות חלק ממשי מפעילות הגיוון וההכלה בארגון, מעצם תרומתן לעיצוב היחס לעובדים השייכים לאוכלוסיות המגוונות

פרומדיקו – קבוצת ניאופרם מקיימת מרכז תעסוקה ייעודי ייחודי בישראל לבעלי פיגור שכלי בפרומדיקו, המהווה חלק מהפעילות התפעולית של החברה. חברת פרומדיקו היא חלוצה בין חברות עסקיות שפתחו שעריהן לעובדים עם מוגבלות שכלית. ייחודו של הפרויקט בהעסקה ישירה של עובדי מפעל מוגן מע"ש (מפעל עבודה שיקומי) ולא במיקור חוץ במפעל מוגן חיצוני באריזת מוצרים שאינם תרופות. במקום נוצרים קשרים אישיים ויחס חם בין העובדים בעלי המוגבלויות לעובדי המפעל, לממונים ולהנהלה. העובדים שותפים לאירועי החברה ומשתלבים בפעילויות החברה. היחס לעובדים כאנשים אקטיביים בעלי יכולת החלטה מעצים אותם ותורם לתחושת הביטחון שלהם. הפרוייקט בשיתוף עם מע"ש ועם אקי"ם.

סינג'נטה – זרעים גדרה – קליטת והכשרת כח אדם קבוע מקרב אוכלוסיה ישראלית – חיילים משוחררים, בדואים ויוצאי אתיופיה, במקום העסקת מהגרי עבודה. החברה מעסיקה עובדים מאוכלוסיות גיוון במגוון תפקידי מו"פ ובקרה ובין היתר בתפקידי ניהול.

 

ארומה ישראל (זוכת האות בקטגוריית חברות קטנות/בינוניות לשנת 2014) – בחירתם של עובדים עם מוגבלות לתפקידים שיש בהם מרכיב מרכזי של תקשורת ומגע עם קהל הלקוחות תורם לשילוב והתערות של עובדים אלו בחברה הכללית, להעלאת תדמיתם כבעלי מסוגלות ויכולות ולהכללתם של אנשים אלו בחברה הכללית.

 

 

נייס – החברה מציגה תכנית רב שלבית לקליטת יוצאי אתיופיה בתחום ההייטק, הכוללת הכשרות מקצועיות, לצד קורסים רלוונטיים אחרים. בשלב הראשון מגוייסים בוגרי קורס תכנה ללא ניסיון בתחום ועוברים הכשרה בתשלום. לאחר תקופה נוספת, נבחנת עמידתם ביעדים והמשימות והם ממשיכים כעובדי החברה בתנאים משופרים.

 

באזזר – בחברה קיים מודל העסקה המאפשר הזדמנות אמיתית לאוכלוסיה המבוגרת לעבוד במשרה חלקית וגמישה באזור מגוריהם, העסקה שמאפשרת מסגרת השתייכות והשלמת הכנסה. החברה מגייסת בלדרים עם ניסיון חיים ותודעת שירות גבוהה שאינם מנוסים בתחום השילוח ומכשירה אותם לתפקיד. כיום, למעלה מ-40% מהבלדרים החברה הינם בני 60+ ולמעלה מ-20% הינם פנסיונרים (67+).

 

הום סנטר (מקבוצת פישמן, זוכת אות הגיוון לשנת 2015) – מאז שנת 2005 מעסיקה הרשת עובדים המתמודדים עם בעיות נפשיות, בסיוע ושיתוף עם עמותת אנוש. החל מ- 2012 החלה הום סנטר לגייס עובדים עם המתמודדים עם בעיות נפשיות באופן אקטיבי, לתפקיד קופאי/ת, תפקיד נדרש ברשת ובמשק הישראלי בכלל. המייחד את פעילתה של הום סנטר במובן זה הוא המפגש היומיומי של המתמודדים על קהל הלקוחות, אשר מסייע רבות להשתלבותם בחברה הכללית ולהפחתת דעות קדומות וחוסר ידע הקיימים בחברה לגבי מתמודדים עם בעיות נפשיות.

טלפארמה (מקבוצת פישמן, זוכת אות הגיוון לשנת 2015) – בטלפארמה מועסקים עובדים עם מוגבלות, בעיקר חרשים וכבדי שמיעה, יחד עם עובדים נוספים באופן אינטגרטיבי. לצורך שילוב מיטבי, נעשה מיפוי של משרות המאפשרות קליטה של אנשים לקויי שמיעה, אנשים מבוגרים ועולים חדשים. בטלפארמה רואים את האדם ללא הנחות וללא מחסומים: אין פשרה על איכות המועמד: מרגע הכניסה לתפקיד וביצוע ההתאמות הנדרשות, הציפייה היא לעבודה הטובה ביותר. התאמות שונות אפשרו את  קליטתם של העובדים: בין היתר התאמות בתקשורת מול מועמדים (במסרונים ובמיילים, בראיון קוראים שפתיים ומתכתבים) ותשומת לב לדברים שיקלו את התקשורת בחפיפה ובפס הייצור.

סטארפלסט תעשיות בע"מ- קידום העסקת בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית ושילובם במסגרת עבודה בתוך מפעל סטארפלסט באולמות הייצור כחלק בלתי נפרד מכלל עובדי ומנהלי המפעל (ולא במפעל חיצוני ייחודי). המשתקמים צוידו בבגדי עבודה של החברה, הם מגיעים למפעל בהסעות, מחתימים כרטיסי עובד בכניסה, עובדים בתוך אולמות הייצור, אוכלים יחד עם עובדי המפעל וכל זאת על מנת להכין אותם לקראת קליטתם כעובדי החברה בעתיד. בשלב זה התמורה לביצועים של הקבוצות הינה לפי יחידה )כפי שנהוג במע"ש חיצוני(.מדריכים, עובדים סוציאליים ומלווים  מטעם מע"ש נמצאים עם קבוצות המשתקמים ויחד עם עובדי ומנהלי המפעל מסייעים ליצור אצלם תחושת שייכות.

אקווטרון רובוטיק טכנולוג'י בע"מ – החברה מעסיקה במפעל הייצור עובדים עם מוגבלות בהעסקה ישירה. בעבר בוצעה הפעילות בה עוסקים עובדים אלו בקבלנות משנה, לאחרונה הוחלט על שילובם כעובדי חברה– הן מטעמים עסקיים הקשורים בהגברת הגמישות התפעולית המתאפשרת מעצם העסקתם כעובדי חברה והן מטעמי עמידה ביעדי העסקה וגיוס מגוון – היוזמה להעסקת אנשים עם מוגבלות מהווה חלק מיעדי החברה

מיטב דש השקעות בע"מ – במסגרת שיפור רמת שירות הלקוחות מבקשת החברה להציע ללקוחותיה מגוון רב של ערוצים לקבלת שירות, בדגש על מעבר לשירותים דיגיטליים ועל הפחתת העומס במוקדים הטלפוניים. במתן שירות דיגיטלי ללקוחות מעסיקה מיטב דש השקעות עובדים עם מוגבלות שמיעתית, במענה לפניות המגיעות דרך אתר החברה, הצ'אט, אימיילים ורשתות חברתיות. עיסוק זה מציב את העובדים במתן שירות בקו ראשון ללקוחות, אפשרות תעסוקתית אשר אינה קיימת עבורם בשירות לקוחות טלפוני. בחלוף שנתיים לפעילות הצוות, נפח המענה בערוצים הדיגיטליים גדל בצורה מרשימה והתפוקות בהם השתפרו מאד. במקביל, חל שיפור ניכר ברמת השירות כפי שהיא נתפסת על ידי הלקוחות.

החברה לניהול של דיזינגוף סנטר – בשנתיים האחרונות קלטה החברה את כל עובדי הניקיון והאבטחה כעובדים ישירים של החברה. מדובר במהלך יוצא דופן בשוק התעסוקה הישראלי בכלל ובענף הקמעונאות בפרט. הדבר מאפשר לחברה להגשים את ערכיה ולהעסיק את העובדים הללו העסקה הוגנת, תוך הענקת זכויות סוציאליות ושכר מעל שכר המינימום. כתוצאה מהיוזמה נוצרו אפיקי קידום לעובדים, עלתה שביעות רצונם ויחד איתה עלתה הפרודוקטיביות במחלקות.

 

דעת – ריל קומרס – החברה חותרת לפיתוח כלכלי בקרב האוכלוסייה החרדית ולהעצמת האישה החרדית תוך יצירת סביבת עבודה מותאמת  ומכילה לנשים אולטרא חרדיות. המשרות המוצעות הן בתחום פיתוח ובדיקות התכנה בתכנים שהולמים גם הם את אורח החיים החרדי. לצד שימור סביבת עבודה מותאמת, מתקיים גם פיתוח פרויקטים בצוותים משולבים, שתורם לפתיחות וקירוב לבבות בין עובדים מקבוצות שונות המועסקים בחברה. אור הפקות – דפוס עדי – המפעל מעסיק עובדים עם מוגבלות קוגניטיבית לצד עובדים שאינם נמנים על קבוצות מגוונות במפעל שאיננו מפעל מוגן. בכך מתאפשר שילוב אמיתי בסביבת העבודה וגם סיוע וליווי לעובדים עם מוגבלות במשימות השונות במפעל. בחירת הפרויקטים נעשית בהתכוונות לאוכלוסיית העובדים במפעל ולמשימות אותם הם מסוגלים לבצע – כאשר המפעל מסתייע בשכר מינימום מותאם ומאושר.