לוגו יצירת השפעה באמצעות עידוד ורתימת שותפים עסקיים

אות הגיוון 2016 – האות מוענק זו השנה השלישית. אנו מגישים לכם כאן כלים ומודלים מתוך העשייה הממוקדת והמקצועית של עשרות המועמדויות לאות, להמשך למידה ויישום עבור חברות נוספות המצויות בעשייה לגיוון.

גיוון הרכש, גיוון על ידי הנחיית הזכיינים, או גיוון בבחירת השותפים העסקיים ,הם כלים רבי עצמה הן לעידוד האוכלוסיות המגוונות והן ליצירת תהודה והפצת בשורת הגיוון ברבים.

 

בנק הפועלים (זוכת אות הגיוון לשנת 2015)– עבודה עם ספקים מגוונים על ידי עידוד הרכש מספקים המתבססים על העסקת אנשים עם מוגבלות, עסקים חברתיים, עסקים מהמגזר הערבי והחרדי ובניהול והובלה נשית ועוד. התייחסות לקריטריון של גיוון תעסוקתי בתהליכי קבלת החלטות לגבי זהות הספק הזוכה במכרז.

קואליציית "זה עובד" (מיזם של קבוצת פישמן וארומה) – לקידום ההכשרה, הידע והקליטה של אנשים עם מוגבלות. אחת המטרות של הקואליציה היא קידום השיח בנושא שילוב עובדים עם מוגבלות בחברות פרטיות. לשם כך נערכים קורסים, הכשרות וקבוצות עמיתים בהשתתפות מנהלי משאבי אנוש ומקדמי העסקה לאנשים עם מוגבלות. כמו כן, הקואליצה שמה לה למטרה לקדם אקדמאיים ולפתח מנהיגות בקרב צעירים עם מוגבלות.

 

מנפאואר  – הקמת והפעלת מרכזי תעסוקה לנשים חרדיות בריכוזי אוכלוסייה מגזרית בעבור חברות. מנפאואר מגייסת עובדות חרדיות מתוך הקהילה המקומית, מכשירה אותן ומנהלת את פעילות המרכז. המרכזים פועלים בסמיכות למקום מגורי העובדות ומותאמים לצורכיהן הייחודיים. מודל זה נשען על עשייה רבת שנים בגיוון וידע מצטבר בתחום.

 

קרן קורת – הקרן תומכת בעסקים קטנים ובינוניים בפריפריה וביוזמות מיקרו פיננסים באמצעות מתן פתרונות אשראי לעסקים מגוונים. קורת סייעה בהשגת אשראי ממונף בשיעור של מאות מליוני דולרים כהלוואות לכ-13 אלף עסקים קטנים ובינוניים ומיקרו עסקים שלא הצליחו להשיג מימון בתנאים סבירים ממערכת הבנקים. כחלק מהפעילות משתפת קרן קורת פעולה עם משרדי הממשלה לעידוד עסקים של נשים ערביות.

 

ארומה ישראל (זוכת האות בקטגוריית חברות קטנות/בינוניות לשנת 2014) – שילוב אנשים עם מוגבלות כעובדים בתפקידם היוצרים מגע ישיר עם קהל הלקוחות ומעבירים מסר של יכולת השתלבות של האחר. ארומה ישראל מציגה מודל המעודד ורותם את הזכיינים לשלב עובדים עם מוגבלות בסניפים השונים.

 

עבודה באופק – קבוצת פישמן בשיתוף עם בנק דיסקונט ועם עמותת אופק לילדינו, יזמה תכנית המעניקה לבני נוער עם לקות ראייה ועיוורון הכשרה, תמיכה וליווי אישי, משלבת אותם בעבודה במהלך החופש הגדול בחברות השייכות לקבוצה. בכך חושפת הקבוצה מעסיקים רבים לאפשרות של העסקת עובדים עם מוגבלות ועובדים מאוכלוסיות מגוונות בכלל.

סיסקו  – הקימה את "מענטק", קואליציה של חברות מובילות בתחום ההייטק אשר נועדה לקדם שילוב מהנדסים ערבים בתעשיית ההי-טק בישראל ולתת כלים לחברות השותפות ולמועמדים.
מענטק פועלת על מנת להביא למספר מהנדסים משמעותי בתעשייה בתהליך שבסופו מספר המהנדסים הערבים בהייטק הישראלי יהיה בהלימה לאחוזם באוכלוסייה. בשיתוף עם עמותות, מענטק מציעה לחברות שרותי גיוס וכח אדם, סדנאות גיוון תעסוקתי, תוכנית מנטורים, מפגשי החלפת דעות ושיתוף בעשייה.

אינטל ישראל – החברה לקחה על עצמה להוביל שינוי בחינוך המדעי-טכנולוגי בישראל בכלל, ובדגש על המגזר החרדי והחברה הערבית בפרט, והציבה יעדים רב שנתיים בתחום. במועמדותה לשנת 2016 מציגה אינטל תכניות חינוך לקידום אוכלוסיות אלו באמצעות שורה של יוזמות ופעילויות המכוונות לשילוב הדור הצעיר בהייטק. בין היתר: הפעלת כיתת הייטק בבית ספר "אל כארמה", יוזמה אליה הצטרפו חברות הייטק נוספות מאזור חיפה כולו. ביוזמת 5 פי 2, המבקשת להכפיל בשנים הקרובות את מספר התלמידים הניגשים לבגרות במתמטיקה ברמה של חמש יחידות לימוד אינטל יצרה שותפויות עם גורמי מפתח ליצירת שינוי ורתמה עמותות ומשרדי ממשלה למען המטרה.

תקשוב – במועמדותה לשנת 2016 מציגה תקשוב יוזמה לקידום העסקת עובדים עם מוגבלות במוקדי השירות המופעלים על ידי החברה. תקשוב הציבה לעצמה יעד חדש – העסקת 5% עובדים עם מוגבלות בארגון. לצורך עמידה ביעד מונו בכל אתר ממונות על תעסוקת אנשים עם מוגבלות מתוך צוות משאבי אנוש שתפקידן להוות גורם מקצועי לנושא זה באתר. הממונות הוכשרו לתפקידן באמצעות משרד הכלכלה ותב"ת ג'וינט ישראל. ממונות האתר מצויידות במערכי שיעור והדרכות להכשרת מנהלי ועובדי האתר בנושא. כמו כן, פותח מערך הדרכה לסיוע לגורמים השונים בשילוב מוצלח של עובדים עם מוגבלות. תקשוב משתפת בידע שצברה בהעסקת אנשים עם מוגבלות את הקהילה העסקית בכנסים שונים ובהכשרות לאנשי משאבי אנוש בארגונים מחוץ לתקשוב בנושאי גיבוש מדיניות ארגונית, רתימת מנהלים, גיבוש תכנית עבודה ויישום.

Procter & Gamble Israel – במסגרת מועמדותה לשנת 2016 מציגה החברה תהליך סדור של בחינת תהליכים והתאמתם לגיוס וקליטת עובדים מקבוצות מגוונות בתמיכה ובליווי של רשת שותפים פנימית וחיצונית. תהליך זה מקורו במדיניות ממנה נגזרת תכנית עבודה רב שנתית ויעדים מדידים. על מנת להרחיב את טווח השפעתה בעשיית הגיוון, פרוקטר אנד גמבל ישראל מזמינה חברות עסקיות ישראליות ללמוד מנסיונה בתחום, בין היתר דרך חשיפת מודל הגיוון שלה בקורס ניהול הגיוון של הפורום, במפגשים בחברה ובחברות אחרות וכן תורמת משאבים להרצאות, כנסים ואירועים מובילים בתחום. פרוקטר אנד גמבל ישראל נוהגת כשגרירת גיוון ומייצרת השפעה מחוץ לדלת אמותיה.