לוגו קישוריות מקצועית וגיוס עובדים

למעלה מ-70% מהארגונים דווחו שהאתגר הגדול שלהם הוא התמודדות עם מחסור במועמדים מתאימים – כך לפי הפרסומים לקראת כנס הגיוס השנתי 2015 של HRus.
​ארגונים משקיעים יותר ויותר משאבים מסוגים שונים בגיוס, אז איך ייתכן שציבורים שלמים הכוללים מועמדים מתאימים לא נחשפו עד היום למאמצי הגיוס של הארגון שלכם?

התשובה נעוצה בין היתר בקישוריות המקצועית של מועמדים מקבוצות מגוונות. בהתאם, אחד הפתרונות שיכולם להניע שינוי משמעותי הוא פתיחת הארגון לקהלים שלא היו חשופים עד כה להיצע המשרות בו – הכוונה כמובן למועמדים מאוכלוסיות הגיוון.

אם הגעת למקום העבודה הנוכחי שלך דרך היכרות אישית עם אחד מעובדי הארגון – קרוב לוודאי שאינך היחידה – "חבר מביא חבר" – Employee Referral היא שיטת גיוס קלה ונפוצה ביותר שמביאה יתרונות לארגון, אך מסתבר שלא אל כל המועמדים ניתן להגיע דרך "חבר מביא חבר", לפחות לא במובנו הקלאסי.
ישנם מועמדים מתאימים ואיכותיים שאינם משתייכים למעגלי ההיכרות של העובדים בארגון וקרוב לוודאי שגם חברות השמה אינן מגיעות אליהם- אלו הם מועמדים מקבוצות גיוון.

ממצאי סקר של העמותות נובה וקו משווה מראים כי בקרב יהודים רשת ההיכרויות המקצועית ענפה ומפותחת, והיא גם מסייעת להם במציאת עבודה בפועל, בעוד בקרב אלו שאינם יהודים רשת זו מצומצמת ושולית בסיוע למציאת עבודה.

הקישוריות הנמוכה מסבירה, גם אם באופן חלקי, את השיעורים הנמוכים של עובדים בני החברה הערבית אשר מועסקים בתחום בו רכשו את השכלתם: רק 20% מבעלי השכלה בהייטק וכמחצית
בלבד מבין אלו שרכשו השכלה במקצועות עסקיים עובדים בתחומים אלו. זאת, למרות הדרישה הרבה לידיים עובדות ולכישרון, אשר מורגשת אצל מעסיקים במובן של קושי בקבלת כמות מספקת של קורות
חיים איכותיים וקושי לאייש משרות בזמן סביר

 

 

 

 

 

 

 

סיבה נוספת המסבירה את הנתונים הללו היא אפלייה שחווים רבים מהמועמדים מקבוצות הגיוון בתהליכי גיוס

ארגונים שישכללו ויתאימו עצמם כדי לפנות לקהלים אלו, לא רק שיהנו מיתרון בגיוס עובדים, אלא מיתרונות נוספים הקשורים לגיוון בארגון כגון הרחבת הגמישות התפעולית, היצירתיות והחדשנות, פתיחות לשווקים חדשים ויתרונות נוספים שהשפעתם על שורת הרווח חיובית.

 

**הטור מבוסס על הרצאתה של ניצה (קלינר) קסיר, חוקרת ראשית בחטיבת המחקר בבנק ישראל, דירקטורית הפורום הישראלי לגיוון בתעסוקה, בכנס הגיוס השנתי של HRus ועל מצגת בנושא פיתוח כלכלי בחברה הערבית, הדרוזית והצ'רקסית, אפריל 2016, ניצה (קלינר) קסיר.