על גיוון קוגניטיבי וגיוון בכלל – רעיונות מבריקים ופשוטים

20.11.2017 /
לוגו על גיוון קוגניטיבי וגיוון בכלל – רעיונות מבריקים ופשוטים

הדוגמא של אולטרה טסטינג

״גם כשיש מחקרים ברורים האומרים שרוב האנשים גרועים בראיונות קבלה, וסובלים מהטיות של רושם ראשוני, לאנשים קשה לחרוג מהמסורת״ – כמה אתם פתוחים לחשוב על אסטרטגיות וכלים חדשים ויעילים יותר במקום העבודה שלכם? יכול להיות שהדוגמאות של אולטרה טסטינג יתנו לכם רעיונות.

אולטרה טסטינג (Ultra Testing)* היא חברה אמריקאית המחוייבת לגיוון קוגניטיבי – כלומר הכללת עובדים הנמצאים במקומות שונים על המנעד קוגניטיבי: עובדים על הרצף האוטיסטי, בעלי הפרעות בקשב וריכוז וכו׳. 75% מעובדי החברה הם בעלי "שונות" קוגניטיבית כאשר רובם נמצאים על הרצף האוטיסטי. ראייש אנאנדן וארט שכטמן למדו יחד ב-MIT והקימו את חברת אולטרה טסטינג. הכל התחיל כשאשתו של אנאנדן, פסיכולוגית ילדים, שיתפה ערב אחד בבית בשובה מעבודתה ואמרה על המטופלים האוטיסטים שלה ״אנחנו משקיעים את כל הזמן שלנו בקשיים של הילדים האלה ולא משקיעים זמן בלטפח את היכולות והכישרונות שלהם״. אנאנדן, פעיל חברתית ומתנדב, החליט שהחברה שיקים תכניס למעגל העבודה את המגוונים קוגניטיבית אשר אינם זוכים להזדמנות ומקום  הוגנים בשוק העבודה.

85% מן המאובחנים באוטיזם בארה״ב נשארים חסרי תעסוקה למרות שכ-35% מאוכלוסיית האוטיסטים לומדת לתואר אקדמי. כמו במקרה של מוגבלויות אחרות, מדובר במאגר פוטנציאלי של כשרונות, הנותר לא מנוצל. באולטרה טסטינג החליטו לייצר כלים שיעזרו לאתר עובדים מוכשרים מתוך הקבוצה, ומשתמשים, לצורך כך, ברשת של 200 אנשי קשר העוזרים לאתר כישרונות על הרצף האוטיסטי. הצמא לעבודה בכלל ולמקום עבודה מכיל בפרט, כל כך גדול שכבר בשלבים מוקדמים, כמענה על כל פירסום של משרות פנויות, קיבלו אנשי אולטרה טסטינג מאות קורות חיים.

כלי גיוון והכלה פשוט, יצירתי ומעורר השראה

חברת אולטרה טסטינג משקיעה הרבה מחשבה במדיניות הגיוון וההכלה שלה. הנה כמה מהתובנות והכלים שפיתחו במהלך קיומה של החברה. מדובר ברעיונות יצירתיים, פשוטים ליישום (מבחינה תקציבית) ומעוררי השראה:

1. בניית תהליכי קבלה לעבודה אשר אינם מתבססים על ניסיון קודם, קורות חיים או ראיונות פנים אל פנים – רוב תהליכי הקבלה נעשים דרך האינטרנט ונשענים על מבחני משימות, פיתרון בעיות, והתמודדות עם משוב. המבדקים לקבלה לעבודה כוללים פאזלים לוגים ומבחני זיהוי צורה. אולטרה טסטינג שמה דגש על איתור תכונות הדרושות להצלחה בתפקיד מסוים והעדפתן על התרשמויות מוטות וכוזבות והעדפת יצירת מנגנוני שיתוף על חשבון התמקדות בחלל עבודה אחד. כמו שמספר שכטמן, אחד ממיסדי החברה,  ״לאנשים קשה לחרוג מהמסורת, גם כשיש מחקרים ברורים האומרים שרוב האנשים גרועים בראיונות קבלה, וסובלים מהטיות של רושם ראשוני. צריך לעבוד בשביל זה, מדידת נתונים, ניסיונות ולימוד ובניה מחדש, עד שמגיעים לפרקטיקות תואמות תפקיד שעוזרות לגייס עובדים בצורות לא מסורתיות״. כמחווה לעובדיה, העלתה אולטרה טסטינג לאינטרנט אתר של חידות צורות. כל פאזל במשחק מייצג יכולת של עובד בחברה (אליו מתוודעים בשלב הפיתרון). נסו את מזלכם בקישור הבא.

2. ביודקס – חוברת הוראות אישית לכל עובד – לכל עובד בחברה יש מעין מדריך אישי אותו הוא ממלא, שם מפורטים ההרגלים התקשורתיים שלו, צורת תקשורת מועדפת, דרך התגובה שלו וכו׳. בחברה המתבססת על עובדים המתקשים לעיתים בהבנת קודים התנהגותיים מדובר בדרך נהדרת לתת מקום שווה והכרה לכל סיגנון תקשורתי, לצמצם חרדות הנוצרות ממחסומים תקשורתיים, ולאפשר למידה זה את זה, של עובדי החברה.

3. מדד אושר יומי – בכל יום עבודה בשעה חמש מתבקשים העובדים לענות על סקר של כ-14 שאלות, הנוגעות לסיפוק, מימוש ותחושת העבודה בצוות. השאלות משתנות מידי יום. הסקר מאפשר לזהות מקומות של חסמים וקשיים בתוך צוותי העבודה ונותן מקום לחוויה האישית של כל עובד. ארט שכטמן, מספר כיצד ליצור שאלונים משמעותיים ואמיתיים. ״הדרך לוודא שהשאלונים נענים באופן משמעותי היא לייחס להם חשיבות, להיות אכפתי לפידבק מרמת ההנהלה ועד למטה. כאשר העובדים רואים שמתייחסים למה שהם כותבים הם יתייחסו לזה ברצינות… רוב העובדים שלנו צריכים עידוד "לצאת מהשריון" והגישה האכפתית והתומכת עוזרת להם לעשות זאת. עובדים רבים התנסו במצבים בהם השונות שלהם הייתה מקור למתח, קונפליקטים ולעג. לוקח זמן מחד לחוש בנוח להיפתח ולחלוק בקשיים ומאידך לקבל שונות וגיוון.״

לסיכום

נראה שחברת אולטרה טסטינג מהווה  דוגמא מעוררת השראה לקידום גיוון ושילוב, , לנכונות לחשוב באופן יצירתי ולמציאת דרכים משמעותיות להכלה קשובה תוך קיום ערוצי תקשורת משוכללים ורגישים  בין העובדים לחברה. …עוד נקודה למחשבה.

* אולטרה טסטינג היא חברת בדיקת תוכנה ועובדיה נשכרים על ידי חברות ומפתחות, מהגדולות בשוק, על מנת לבדוק את התוכנות שפיתחו ולזהות טעויות בקוד.

* ראיון עם ראייש אנאנדן

* ראיון עם ארט שכטמן