לוגו מאתגרי הגיוון – דתי גם בעבודה

 

 

התאמת תנאי עבודה לצרכי עובדים דתיים היא לא עניין של שמירת חוק, מדובר בעניין של ניהול טוב של כוח אדם. כך לפי פיטר ביקפורד, מנהל כוח אדם של חברת  " "Barber Foods בפורטלנד שבמדינת מיין, ארה"ב. מדבריו של ביקפורד עולה הצורך בגמישות ועוד גמישות מצד המעסיק, וכן, גם מידה של רצון טוב (ג'יין איסטר באלס, (CBS Business Library.

סוגיית הגיוון אינה נוגעת רק באנשים מדתות שונות במקום העבודה אלא מתמודדת עם ניהול צוות בו אנשים שאורח החיים הדתי שלהם מכתיב את הצרכים התעסוקתיים שלהם ואת שגרת יומם.

ואילו בישראל, נדמה שהמודעות לגבי חיוניות השתלבות האוכלוסייה החרדית בעולם התעסוקה היא כבר בגדר נתון; רק בשבוע שעבר אמר פרופ' יוג'ין קנדל, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, כי "המשך המגמות הקיימות של שיעורי ההשתתפות הנמוכים בשוק העבודה בקרב החרדים (והערבים) מהווה איום קיומי על מדינת ישראל" (תומר אביטל,מתוך כלכליסט).
ומוסיף לענין הכדאיות העסקית חיים גוגנהיים, מנכ"ל מנפאואר בראשית – "העסקת עובדים מהמגזר החרדי מהווה קודם כל פתרון עסקי משתלם עבור מנהל ארגון בעל ראייה עסקית ארוכת טווח". לדבריו, "לקוחות שעשו את הצעד המעשי לכיוון הזה כבר נהנים מהפוטנציאל הגלום במשאב האנושי החרדי, המכיל איכויות רבות כמו כושר למידה מהיר, יציבות, נאמנות ואחריות אישית גבוהה" .

ומה נדרש על מנת שקליטת העובד החרדי תצליח? ב " "Barber Foods, מספר ביקפורד, 43% מעובדי החברה נולדו מחוץ לארה"ב והם מייצגים קשת של דתות. העובדה כי בחברה עובדים בשלוש משמרות, שבעה ימים בשבוע, היא עבור ביקפורד פתח לגמישות יתירה. בעבר, עובדים מוסלמים אשר עבדו במשמרת שלישית המסתיימת ב2 בלילה, הועברו למשמרת ראשונה כדי לאפשר להם לקום לתפילות ב4 בבוקר. כאשר קרה שלא נמצאה משמרת המתאימה לצרכים הדתיים של העובדים, ביקפורד פנה ל'משא ומתן יצירתי"; הוא מספר על מקרה של קבוצת עובדים מהזרם האדוונטיסטי (נצרות, פרוטסטנטי),

המנועים מלעבוד משעת השקיעה ביום שישי לשעת השקיעה בשבת. ביקפורד פנה להתייעצות ישירות עם כומר קהילת העובדים ודרכו מצא פתרון לשעות העבודה של העובדים בסוף השבוע.
על הקו העדין שבין גמישות להיעדרה ,מעיד גם המקרה שהתרחש בסוף השבוע החולף. פישל ליצמן, יהודי אורתודוקסי מניו-יורק, הודח שבועות אחדים לפני שסיים את הכשרתו באקדמיה לשוטרים בניו יורק, משום שסירב לגלח את זקנו. משטרת ניו-יורק מאפשרת חריגה במקרים של זקנים מסיבות דתיות, אולם אז מדובר בזקן באורך של מילימטר אחד בלבד. ליצמן סירב לקצרו לאורך הדרוש. "אני פשוט לא מבין את הבעיה", אמר ליצמן, "כל חיי רציתי להיות שוטר".  (הארץ, 10.06.2012)

אתי מלר, מנהלת תוכניות חרדים ג'וינט ישראל – תב"ת, מחזקת – חשוב מאד לתאם ציפיות בתחילת תהליך הגיוס להכשרה ו/ או לתפקיד, יש לשים לב לפרטים כגון קוד לבוש, כיסוי ראש, שעות עבודה וכו'.

האם זהו מקרה של דקדוק יתר וחוסר גמישות, או שמא מדובר בהיעדר תיאום ציפיות והימצאות קריטריון מסנן למעשה? נסו לחשוב על תנאי סף שאתם מציבים, לאור עקרון הגיוון והכלת דת במקום העבודה.