איך יוצרים גיוון משמעותי בארגון? | פרופ' וינסנט רושיניו

06.03.2016 /
לוגו איך יוצרים גיוון משמעותי בארגון? | פרופ' וינסנט רושיניו

כאשר מדברים על גיוון במקום העבודה מיד עולים מספרים לראש: כמה נשים נמצאות בהנהלה? כמה עובדים מאוכלוסיות גיוון מגוייסים או מקודמים? ועוד…

המספרים חשובים והם משקפים פעמים רבות מאמצי גיוס ומיון המכוונים לאוכלוסיות מגוונות. אבל – המספרים לא מספרים את הסיפור כולו – יש בגיוון יותר מזה.
בהתבסס על מחקריו, פרופסור רושיניו* יציג את מושג הגיוון משמעותי   Substantive Diversity – המידה בה עובדים משולבים באופן יעיל במרקם הארגון. הדגש הוא על שילוב מיטבי של עובדים מאוכלוסיות הגיוון רוחבית ואנכית: בתחומי העיסוק הקיימים בארגון ובדרגים השונים.

רושיניו מתבונן לעומק כשהוא פוגש ארגון מגוון – הוא מוצא פעמים רבות הפרדה מובנית: מחלקות או עיסוקים שונים השמורים לעובדים מקבוצות מסויימות בחברה. להפרדה זו יכולות להיות השלכות על ההזדמנויות וההכרה לה זוכים עובדים ומועמדים מאוכלוסיות גיוון במקום העבודה.

מדוע הדברים קורים כך?
מעצם המורכבות, ארגונים רבים אינם מגדירים עבור מנהלים וממונים מדדים קשיחים לקבלת החלטות ניהוליות עבור אינסוף המצבים בהם יתקלו ביומיום.
אל היומיום הזה חודרות לא אחת הטיות לא מודעות: מחקרים מצאו שמנהלים מפעילים יחס שונה וסטנדרטים אחרים כלפי העובד בהתאם למוצא האתני של העובד, נטייתו המינית וכו'. זה יכול להתבטא בהקדשת כמות זמן שונה לעובד, בשימוש בפרמטרים לא קבועים להערכה ולמשוב ועוד, כל אלה –מתוך חוסר מודעות.
התוצאה היא, שלעיתים עובדים מאוכלוסיות מגוונות ינותבו למשימות מסוימות, לא יתנסו באחרות, לא יזכו לתשומת לב ניהולית, להכשרה ולקידום באותה מידה.  אינטראקציות (כולל אלו הנגועות בהטייה) גם מותנות וגם מעצבות את המבנים והתהליכים אשר בתוכם הן מתקיימות.

בהרצאתו יעמוד פרופסור רושיניו על יתרונותיו הרבים של גיוון משמעותי לארגון, בין היתר על חשיבותו ביצירת engagement בקרב העובדים ויצביע על כלים מעשיים בהם ניתן להשיג ולהטמיע גיוון משמעותי בסביבות העבודה בארגונים בישראל ובהקשר הישראלי.

>>הירשמו לכנס כעת

*פרופסור וינסטנט רושיניו, הדובר המרכזי בכנס ה-9 של הפורום הישראלי לגיוון, הוא חוקר מוביל בתחום. בכנס יתמקד ב"גיוון מהותי"  – כיצד להפוך סביבה עסקית למכילה באמת, לסביבה הוגנת, לכזו בה ייתכנו קידום שוויוני, עבודת צוות ועוד.