לוגו הכלה בשלושה פרקים: על Fake News  בגיוון  ומה עושים עם זה?

בעקבות הרצאה של פרופ' אליס איגלי (Alice Eagly) במרכז הבין תחומי, בהרצליה.

תמונת פורטרט של אליס איגלי

הנה טענה של מקדמי גיוון: ״מועצות מנהלים מגוונות מבחינה מגדרית מביאות לתוצאות עיסקיות טובות יותר״. או, טענה נוספת: ״צוותי משימה מגוונים מביאים לתוצאות טובות יותר ופיתרון בעיות מיטבי״. עבור אליס איגלי, פרופסור לפסיכולוגיה וניהול באוניברסיטת נורת׳ווסטרן, טענות אלו הן מיתוסים בעייתיים, לא נכונים או לפחות לא מדוייקים מבחינה מדעית, הגורמים, בסופו של יום, יותר נזק מתועלת. הסכנה בשימוש במיתוסים מסוג זה הוא שהם פעמים רבות מעוררים התנגדות ומסומנים כפייק ניוז.

איגלי טוענת כי המחקר המדעי מראה למעשה תוצאות מעורבות בנושאים אלו, ומול מחקרים המוכיחים יתרון לצוותים מגוונים נמצאים מחקרים אחרים הטוענים ההפך; אלה הראשונים זוכים לבולטות, גם משום שהם באים בדרך כלל בצורת הצהרות פשוטות וברורות, היכולות להניע לפעולה ישירה ומיידית.

מה קובעים המחקרים? לגבי ההצהרה בדבר הרווח הכלכלי בחברות בהן יש מועצות מנהלים מעורבים מגדרית, ישנו קושי אמיתי להשוות בין חברות שונות בתחומים שונים ולוודא שגורם ההבדל היחיד הוא כמות הנשים במועצת המנהלים. מחקרים שנעשו בתחום הראו תוצאות מעורבות, חלקן הוכיחו הצלחה של מועצות המנהלים המגוונות וחלקן דווקא הצביעו על ירידה ברווחים במועצות מנהלים שיש בהן נשים.

קורלציה בין מועצות מנהלים מגוונות להצלחה כלכלית

קורלציה בין מועצות מנהלים מגוונות להצלחה כלכלית – אין תוצאות חד משמעיות.

 

לגבי הטענה השניה, בדבר ההצלחה של קבוצות משימה מגוונות, הרי שגם כאן ישנה תמונה מורכבת יותר. המחקר המדעי לא הצליח להגיע לתוצאה ברורה בדבר הצלחתן של קבוצות משימה מגוונות וישנם גם מחקרים אשר הראו ירידה ביכולת הקבוצה לפתור בעיות.
הציפיה כי הכללת נשים או קבוצות גיוון שונות, בתוך מועצת מנהלים או בתוך צוותי חשיבה, תביא באופן אוטומטי להצלחה ושגשוג תפקודיים או כלכליים, היא נאיבית במקרה הטוב. קל לדמיין צוות המקבל לתוכו מישהו ׳אחר׳, מגדרית, עדתית או דתית וכיצד מצב זה מייצר רק אי נוחות והשתקה. ברור שעל מנת שצוות כזה יוכל להפיק את המירב מהגיוון צריך שיהיו בו מאפיינים נוספים.

קורלציה בין גיוון בצוותי חשיבה להצלחה

קורלציה בין גיוון בצוותי חשיבה להצלחה – תוצאות מעורבות

 

אבל לא אנחנו ולא איגלי עוצרים כאן: למעשה, במקום לחפש הוכחה ברורה להצלחה של צוות מגוון, במנותק מהקשר, תנאים או מטרות, כדאי אולי לנסח את השאלה באופן שונה, ״תחת אלו תנאים יהיה לצוות מגוון יתרון?״ מחקרים הראו שצוותי משימה שהיו מורכבים מבחינה חברתית הרוויחו מנוכחות של נשים בתוכם, כמו גם צוותים מכווני משימות ארוכות טווח. אולי, הדבר המשמעותי ביותר התורם להצלחת צוות מגוון הוא יכולת הצוות להכיל את הגיוון וליצור קשרים החוצים פערים. הכלה של הגיוון מאפשרת לקבוצה להרוויח מן השונות שבתוך הקבוצה ולא להיות מאויימת ממנה.

 

ב-2 ביולי התארחה איגלי בכנס בנושא גיוון, של המרכז הבין תחומי בהרצליה, ונשאה דברים על גיוון מגדרי בדירקטורים של חברות וקבוצות משימה.