הפורום הישראלי לגיוון בתעסוקה וארגון "מעלה" העניקו לאחרונה את אות הגיוון בעסקים ע"ש דב לאוטמן לשנת 2016. שלוש חברות שהציגו עשייה פורצת דרך בתחום הגיוון עוטרו באות: פרוקטר אנד גמבל ישראל, תקשוב ורשת מלונות דן.
השנה הוענק פרס על מודלים ייחודיים בעשיית הגיוון. הזוכה בקטגוריה זו היא פרוקטר אנד גמבל ישראל, המציגה מודל שבוחן מחדש את הצמתים ברצף "חיי" העובד בארגון.
"Diversity is a measure, inclusion is a skill" כך שתפה נעמה גלעדי, מנהלת קשרי חוץ בפרוקטר אנד גמבל ישראל, ומובילת גיוון בחברתה, את הקהל בכנס "גיוון מעבר למספרים":
"Diversity בעיניים שלנו היא שער הכניסה לחברה, נקודה שלכאורה אם תצליח לגייס בה נכון תקבל " Diversity " מדובר ב SCORE CARD, ביעד, במדד, תוצר של עבודת הפרט או במקרה הטוב יותר – תוצר של קבוצה המובילה את הנושא".
"לעומת זאת" היא מסבירה "ביצירת INCLUSION יש רבדים הרבה יותר עמוקים – רבדים רצוניים, ערכיים. אי אפשר לכפות INCLUSION … היכולת להיות חברה שמכילה סגנונות שונים נלמדת בתהליך מעמיק שכולל את כל החברה כולה".
ואכן, תהליך מהותי עומד בבסיס העשייה שהביאה לזכייה באות הגיוון: שלוש אבני דרך התגלו כמשמעותיות ביצירת גיוון: גיוס, שימור ויצירת תרבות מכילה. לכל אחת מהן ניתן מענה במסגרת התכנית לקידום הגיוון:
תחילה, בחינת תהליכים והתאמתם לגיוס וקליטת עובדים מקבוצות מגוונות, בתמיכה ובליווי של רשת שותפים פנימית וחיצונית. תהליך זה מקורו במדיניות חברה לגיוון, ממנה נגזרת תכנית עבודה רב שנתית ויעדים מדידים.
ליוזמות אלו מצטרפת יצירת אוירה של הכלה, אשר נוצרת במידה רבה כשהמסר חזק וברור – עובדים מגוונים רצויים ונעשים מאמצים כנים כדי לגייסם ולשמר אותם בחברה. בהמשך להצבת הצלחת הפרויקט כיעד עסקי ארגוני, נבנתה תכנית engagement מתמשכת לעובדים, ליצירת סביבה מכילה. התכנית כוללת הדרכות, הרצאות, סיורים ועוד.
הזכייה באות הגיוון מצטרפת לזכייה במקום הראשון מבין למעלה מ- 100 מועמדויות בתחרות עולמית של פרוקטר אנד גמבל באוגוסט האחרון.
קיום התחרות ומתן הכרה מטעם הנהלת החברה העולמית לפעילות גיוון, מעידה על משקלו של ערך הגיוון באופן חוצה יבשות כחלק מ DNA ארגוני. זוהי אחת הדרכים באמצעותן יכול ארגון גלובאלי להטמיע ערכים- ובמקרה של גיוון בפרוקטר אנד גמבל העולמית – הגיוון הוא מרכיב חשוב בנוסחא להצלחה. התחרות כללה ארבע קטגוריות:
בקטגוריה "גיוון והכלה כמקדמים חדשנות" בלטו מועמדויות בהן שיתוף פעולה של מומחים ממקומות שונים בעולם ומעיסוקים שונים הביא לפריצות דרך. כך נוצרה למשל מתודולוגיה למקסום המכירות בחנויות (כיצד להציג על מדף, ממה להימנע וכו'). בדרך זו בצפון אמריקה הצליח מנהל פיתוח להשיק בזמן קצר מוצר מצויין ולהתחרות במתחרים חזקים. מובילת צוות חדשנות בסינגפור בנתה צוות המורכב מעובדים ממגוון רקעים ודאגה לבסס סביבה מכילה, בה כל עובד יוכל לבוא לידי ביטוי במלואו לטובת המשימה. הרעיונות שנהגו בצוות זה גובשו למודל לפיו פועלים מרכזי החדשנות של פרוקטר בעולם.
בקטגוריה "מאפשרים תרבות של הכלה", בה זכה הצוות הישראלי, בלטו מספר מועמדויות, בהן מועמדויות העוסקות בקהילת הלהט"ב בחברה: באירופה, קבוצות השתייכות לעובדים מקהילת הלהט"ב הפכו למשמעותיות יותר לעובדים דרך יצירת השתייכות לקהילה וחיבור אותנטי יותר לצרכים ולרצונות של העובדים מרחבי היבשת. באמל"ט – קבוצת העובדים הלהט"ב ארגנה את הכנס הראשון באמל"ט לעובדי החברה. בכנס השתתפו מאות עובדים וליין אפ מכובד של דוברים. מסר ההכלה הדהד לכל עובדי החברה. בצפון אמריקה, ביוזמת אחת העובדות ובליווי מנהלת מש"א, הושקה רשת חברתית להט"ב.
עוד בקטגוריה זו, באסיה פסיפיק – צוות הכספים זיהה שמינוף הכישרון הייחודי של עובד יכול להביא להצלחה לאורך זמן. לכן, הם פעלו ליצירת סביבה שכולם יכולים לשגשג בה. הם מצאו שכמה מהעובדים נתפסו כ"לא אגרסיביים" או "בלתי נראים" החליטו לסייע לעובדים להעריך ולהבין את הסגנונות השונים של אנשי הצוות ואף תכננו סדנה בנושא.
קטגוריה נוספת הוקדשה למנהיגות גיוון – מנהלים בכירים בפרוקטר אנד גמבל, אשר לאורך הקריירה שלהם נושאים את דגל הגיוון ומנהיגים גיוון בכל תפקיד אותו הם מבצעים
לרוחב המועמדויות ניכר כי בעלי עיסוקים שונים ומגוונים בארגון, מIT ועד ניהול מותג, משיווק ועד ניהול קשרי ספקים – עסקו כולם ביוזמות המקדמות גיוון. הגיוון בארגון הגלובאלי המוביל גיוון כערך איננו משימה בלעדית של משאבי אנוש אלא מוטמע בעשייה של הארגון כולו, בתפקידים מגוונים.
חבר השופטים קבע כי השלוחה הישראלית "מובילה בחשיבה חדשנית, מציבה יעדים שאפתניים ומשיגה תוצאות בנות קיימא". אחד הדברים שהרשימו את הנהלת פרוקטר העולמית הוא שיתוף קהילת העסקים בישראל בידע ובניסיון שנצבר מתוך העשייה, בין היתר במתן חסות על כנסי הפורום, אירוח קורס ניהול הגיוון, הרצאות בפני עסקים ושיתוף המודל לגיוון.
בהמשך לכך, בימים אלו מייסדת פרוקטר אנד גמבל ישראל בשיתוף עם ITworks קואליציית ארגונים עסקיים למען גיוון וקוראת לחברים בקהילה העסקית להצטרף ולהציב יעדים מדידים בתחום כדי להשיג תוצאות.
סלין קאהן, סמנכ"לית הכספים של פרוקטר אנד גמבל ישראל, התראיינה לגגלובס לרגל הזכייה באות הגיוון ובפרס הבינלאומי על פעילות הגיוון. גם האמירה המרכזית של קאהן היא שהגיוון הוא יעד עסקי של השלוחה הישראלית. לדבריה, ראשי החברה הגלובלית רואים בגיוון ערך מרכזי שיוביל לצמיחה בעסקים (תוצאות מחקר רוחב של מקינזי מראות שלחברות עם כוח אדם מגוון מבחינת אתנית יש סיכוי גבוה ב-35% להשיג תשואה פיננסית מעל הממוצע בתעשייה הרלוונטית בארצן).
קהאן תומכת גם היא בקביעת יעדים לגיוון– "בדיוק כמו צמיחה במכירות או בפרודוקטיביות, אני ממליצה להוסיף את הגיוון ללוח התוצאות הארגוני ולקבוע אותו כיעד" היא אומרת. מעצם היותו חלק מתהליך עסקי, כדי להגיע לתוצאות, הגיוון לא נשאר משימה בלעדית של מחלקת משאבי אנוש, אלא דבר שכלל העובדים נדרשים ליישם.
אסטרטגיית הגיוון של פרוקטר אנד גמבל ישראל מבוססת על מודל שבוחן את הצמתים ברצף "חיי" העובד בארגון – איתור, מיון, גיוס, שימור – ומטפל בחסמי הגיוון שיכולים לצוץ בהן. למשל, הובן כי הכלה היא מרכיב קריטי בשימור עובדים ולכן הוחלט לתת למנהלים של עובדים מגוונים ליווי מקצועי ולהדריך את כל עובדי החברה בנושאים רלוונטיים. זוהי רק דוגמא אחת – באותו אופן נבחנו והותאמו תהליכים נוספים כדי לאפשר לגיוון להתקיים.
דוגמא נוספת היא, שבבחינת תהליך המיון של החברה "במשקפיים של גיוון" נמצא כי התהליך אינו נגיש למועמדים מקבוצות הגיוון. על מנת להנגישו הוחלט, בין היתר, לקיים ימי אוריינטציה ייעודיים למועמדים מאוכלוסיות גיוון.
התפקידים המוצעים בפרוקטר אנד גמבל ישראל הם כולם תפקידים הדורשים השכלה אקדמית, רובם בתחומי הכלכלה והשיווק והם בעלי אופק של קידום בחברה ולכן יש ערך רב לגיוס של עובדים מקבוצות מגוונות אליהם.כרטיס הכניסה לפרוקטר אנד גמבל ישראל הוא משרת התמחות. עובדי החברה מגוייסים לתפקידי התמחות ומתקדמים מנקודת פתיחה זו.>>לצפייה בעוד כלים של פרוקטר אנד גמבל לניהול הגיוון – מתוך המועמדות לאות הגיוון