ד. השתמשו בכלים למדידה סדורה:
- מיפוי הטמעת הגיוון בארגון לפי חמישה ממדים: מחוייבות הנהלה, מבנה הארגון ותשתיותיו, הדרכה ומודעות, מידת התאמתם של התהליכים לקידום הגיוון, מדידה והערכה (ר׳ נספח ב׳ בסוף החוברת ושרטוט ממדי הגיוון בעמוד 14)
טבלא 1: דוגמא מתוך כלי הפורום לגיוון בתעסוקה למיפוי ממדי הטמעת הגיוון בארגוןסמנו באיזו מידה כל מרכיב בשאלון מתקיים בארגונכם: 1 –במידה מועטה מאד; 5 –במידה רבה מאד
באיזו מידה ההנהלה מחויבת? |
במיטה מועטה מאד |
|
במידה בינונית |
|
במידה רבה מאד |
באיזו מידה עמדת המנכ"ל בנושא בהירה ומתוקשרת? |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
באיזו מידה המוטיבציות והחסמים הארגוניים לנושא בהירים ונידונים בפתיחות? |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
באיזו מידה אושרו מטרות יעדים ותכנית עבודה? |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
באיזו מידה התקיים מפגש הנהלה בנושא? |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
באיזו מידה הוגדר פורמט דיווח על התקדמות? |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
באיזו מידה הנושא נידון בדירקטוריון? |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
* כלי המיפוי במלואו בנספח ב'
- "רב-תרבותיות בארגון" – מיפוי בראיית השוויוניות בתהליכים (חוברת קו משווה – החוברת מתייחסת לחברה הערבית וניתן להתאימה לשימוש לאוכלוסיות נוספות).
לדוגמה חלק מתוך חוברת "רב-תרבויות בארגון":
איתור המועמדים
א. האם המשרות מתפרסמות במדיות הנגישות למגזר הערבי?
ב. האם משתמשים בארגון בשיטת "חבר מביא חבר"? האם הארגון מעודד לעשות זאת? האם עובדים ערבים ממליצים על מועמדים לארגון?
ג. האם באתר החברה יש הזמנה לגיוון ופנייה למועמדים מאוכלוסיות מגוונות?
*הכלי במלואו בנספח ד'
- מפו את הרכב העובדים בארגון שלכם
בחנו את ייצוגן המספרי של אוכלוסיות שונות ואת פיזורן בעיסוקים אסטרטגיים בחברה כגון ההנהלה, עיסוקי הליבה ותפקידים הדורשים תואר אקדמי. אופנים אפשריים למיפוי:
א. אמדו את מספר העובדים מאוכלוסיות מגוונות בארגונכם:
- פנו למנהלי משאבי אנוש הנמצאים בקשר רציף עם העובדים. התבוננו בנתונים – מגורים באזור ששיעור החרדים גבוה בו ובחירה בשי לחג שיש בו תנאי כשרות מחמירים יכולים שניהם לרמז לכך שהעובד חרדי.שימו לב:
-רבות ממערכות ניהול ההון האנושי אינן תומכות באיסוף ויצירת דוחות לגבי הנתונים הללו, שקלו ופעלו להתאמתן.
-כשאתם משתמשים בכלים המוצעים, נהלו מסד נתונים נפרד ומאובטח שרק לבעל התפקיד הרלוונטי יש אליו גישה. אִספו את המידע באופן ייעודי (למשל, לא מתוך נתוני טופס 101).
ב. מפו העסקת אנשים עם מוגבלות על פי דרישות החוק – על פי צו ההרחבה להעסקת אנשים עם מוגבלות.
ג. מפו על פי קריטריונים של אחריות תאגידית – בדירוג מעלה פרק הגיוון וההכלה מהווה כ-10% מהדירוג הכולל. ניתן להשתתף בדירוג וכצעד מקדים ניתן להשתתף בדירוג צללים, שתוצאותיו אינן מתפרסמות ויכולות לשמש את החברה לשיפור עצמי ולקביעת יעדים.
דירוג מעלה
כלי רב-עוצמה להערכה ולהטמעה של מחויבות חברתית בארגונים. הדירוג משמש מאז השקתו בשנת 2003 כמדד הראשי להערכת אחריות תאגידית בישראל. בדירוג 2015 השתתפו 85 חברות. פרק הגיוון הכלול בדירוג מתעדכן בשיתוף עם הפורום הישראלי לגיוון בתעסוקה והוא מהווה רכיב נכבד ממנו – עשרה אחוזים. הסעיפים בפרק הגיוון בדירוג מתייחסים למדיניות בנושא גיוון, נהלים ותהליכים לקידום הגיוון וכן למצבת עובדים מגוונים בשדרות הארגון.
ד. מיפוי מידת הגיוון בהנהלה – ענו על השאלות הבאות להערכת מידת הגיוון בהנהלה:
- כמה משרות ניהוליות אוישו בשנה האחרונה על ידי עובדים שקודמו מתוך הארגון?
- כמה אוישו בעובדים מאוכלוסיות מגוונות?
- כמה משרות ניהוליות אוישו בשנה האחרונה על ידי עובדים שגויסו מבחוץ?
- כמה אוישו בעובדים מאוכלוסיות מגוונות?
העזרו בטבלה 2 במענה על שאלות אלו
טבלא 2 : איוש משרות ניהוליות בארגון
|
קידום למשרות ניהוליות מתוך עובדי הארגון |
איוש משרות ניהוליות על ידי גיוס חיצוני |
מספר המשרות |
|
|
מספר המשרות שאוישו על ידי עובדים מאוכלוסיות מגוונות |
|
|