רשת מלונות דן

בסוף 2016 העניק הפורום יחד עם עמותת "מעלה" את אות הגיוון בעסקים ע"ש דב לאוטמן.
בין הזוכות- רשת מלונות דן, המונה 12 מלונות ברחבי הארץ.

גיוון במספרים:

ברשת מועסקים בה כ- 3,500 עובדים במגוון רחב של מקצועות ותפקידים. בחמש השנים האחרונות הפך הגיוון נושא להתמקדות ותעסוקת עובדים מקבוצות מגוונות תפסה תאוצה ברשת. כיום עומד שיעור העובדים המבוגרים המועסקים ברשת על 30%, שיעור העובדים עם מוגבלות עומד על 3.6% (מעל היעד על פי צו ההרחבה להעסקת אנשים עם מוגבלות), 38% אחוז מעובדי הרשת מהחברה הערבית ו1.6% עובדים יוצאי אתיופיה.

לכבוד הזכייה באות הגיוון 2016, פנינו לעו"ד מיטל ברנע, מנהלת האחריות התאגידית ברשת והממונה על נושא הגיוון בה, וביקשנו ללמוד איך מייצרים ההצלחה.

מלונות דןs

הגיוון נמדד ומנוהל – מינוי ממונה על הגיוון

לא בכל ארגון מי שמוביל את הגיוון הוא מנהל אחריות תאגידית. במה שונה קידום הגיוון מקידום כל נושא אחר?
גיוון בתעסוקה הוא מצד אחד ערך בין ערכים נוספים המלווים את תחומי הפעילות בארגון. מצד שני, גיוון הוא בעינינו המפתח לסביבת עבודה נעימה ומכילה בה אנו רואים ערך מוביל לתחושת השייכות של העובד, מה שכמובן משפיע על המוצר שלנו: אירוח מעולה לאורחי המלונות. מדובר אם כן בערך אבל גם ביעד עסקי

מה היתרון בכך שפונקציית האחריות התאגידית מעורבת בניהול הגיוון?
בעיקר, אני כמנהלת, מחזיקה את הנושא לרוחבו של הארגון כולו. יש שפה ארגונית משותפת, נהלי עבודה רשתיים מחייבים ובעיקר- סוגיות מהותיות העולות במסגרת העבודה השוטפת לגביהן מתקיים דיון רוחבי והסקת מסקנות משותפות המיושמות בכלל הרשת ומונעות התמודדות חוזרת עם האתגרים.

מנהלי משאבי האנוש במלונות החברה הם הגורם הביצועי המיישם את ערכי הליבה בנושאי הגיוון – עוד משלב פרסום מודעת הדרושים, גיוס העובד, זיהוי צרכיו והתאמת סביבת העבודה בהעסקתו עד לשלבי קידומו וכיוצא בזה.

כולם שותפים לעשייה, ללבטים, לתהליכי הארגון וההצלחה היא משותפת.

כיצד סייע מינוי ממונה גיוון לקדם את הנושא ברשת?
ניהול הגיוון ברמת הרשת מאפשר מקסום הפעילות שמתבצעת על ידי המחלקות השונות בכל מלון, בפריסה הארצית של החברה- התבוננות בפרספקטיבה רחבה, מכילה ואקטיבית בסוגיות הגיוון השונות. כלי המדידה, ההנחיות השוטפות והדיון החי מאפשרים שיתוף פעולה כלל רשתי. קידום הנושא חשוב לאור קהלי העובדים המגוונים בענף, סוג העבודה בעיקרה: תפעול מלון על כל הכרוך בכך – אפיון זה מחייב, לדעתנו, לראות ולקדם את הפרט על כל מהותו, להכיל ולהכיר את הצרכים השונים מתוך הזדהות וסולידריות. בחרנו לראות בגיוון מטרה מיוחדת שמעצימה אותנו מעצם החשיפה האישית היומיומית לכל עובדת ועובד.

ומה התכניות להמשך?
המשך הובלת הגיוון בדגש על העמקת הקשר בין מנהלי מחלקות לעובדים. נתחיל בהערכת מנהלים גם בהתאם לקידום ערכים אלו. אינדיקציות לביצוע בפועל נקבל גם מהעובדים במסגרת פרויקט הערכה מעודכן של עובדים כלפי מנהלים ולהיפך. שיטות המדידה ישודרגו לבחינת פעולות שטרם נבחנו, ועוד.

סביבה מכילה – מפתח לשירות מצויין ללקוח

השיח והבנת הצרכים של כלל האוכלוסיות הוא מפתח לשימור העובדים לאורך זמן. במלונות דן, האירוח ומתן השירות הוא המפתח להצלחה עסקית. ההנהלה הבינה  שצוות עובדים שמרגיש את ההתחשבות בצרכים מגוונים ביום יום וחש את האווירה המכילה כלפי כלל העובדים, הוא צוות שייתן שירות איכותי יותר ללקוח – דבר שהוא קריטי לעסק מוביל בתחום המלונאות.

ממדיניות למדידה

מדי רבעון המלונות נדרשים לדווח את הנתונים המספריים לממונה על הגיוון, כך שיש מדידה וההנהלה תמיד מעודכנת במצב. מעבר למספרים בדוחות הרבעוניים, צריך גם לחוש את השטח – ולהקשיב למה שעולה מהיחידות השונות ביומיום.

הגיוון התעסוקתי נמצא במדיניות הרשת ויש בה התייחסות לכל רצף התעסוקה של העובד. מתוך המדיניות, נגזרים נהלים למחלקות – בהן מחלקת משאבי אנוש – שהיא השותפה המובילה להטמעת הגיוון ברשת.

מחלקת משאבי אנוש בכל אחד מהמלונות "חיה את השטח". בכל מלון ישנה גם נציגות עובדים פעילה- וועד, שמעורב בכל תהליך תעסוקתי שמתקיים. הוועד יכול להציע פתרונות מתוך ההיכרות עם העובד ועם האוכלוסייה ממנה מגיע – שהמעסיק טרם חשב עליהם. לדוגמא, כתוצאה של ההקשבה לצרכי העובדים, הורחבו ושופרו מקלחות העובדים, בשל הצורך של עובדים מוסלמים במקלחת לפני התפילה.

מנהלת משאבי אנוש במלונות דן בחיפה, טלי לייבלר, מציינת כי המגוון האנושי שמזמנת חיפה וסביבתה היא הזדמנות מצוינת לגיוון.

 

עם זאת, הגיוון אינו תלוי בתנאי הסביבה בלבד. גיוון הוא חלק מתפיסת עולמה המקצועית והאישית של טלי ומומחיות וניסיון שהיא רכשה בשנותיה הרבות בתפקיד-

התאמות ברגישות

בגיוס של עובד עם מוגבלות, למשל, ישנן התאמות קלות שמבטיחות הצלחה: טלי מקפידה לרדת לפרטי הפרטים של משימות התפקיד, להראות למועמד ולמלווה שלו את עמדת העבודה ולציין בעיקר את ה"מוקשים" שעלולים לסכל את ההצלחה. יחד, בשיתוף עם המנהלים המגייסים, חושבים כיצד ניתן לעקוף את או להתגבר על המכשולים הללו.

חדרניות כבדות שמיעה, למשל, מצוידות בכרטיסי הסבר לאורחים שעשויים לפנות אליהן בבקשות מילוליות. לרוב, האורחים מגלים הבנה ואהדה לעניין.

החשיבות של גיוס מגוון לכלל התפקידים במלון רבה ביותר, מאחר וכל מנהלי המחלקות במלונות בחיפה – דן כרמל ודן פנורמה – צמחו מתפקידי פתיחה ברשת וקודמו. מנהלת ההדרכה החלה את הקריירה שלה כחדרנית, מנהל מחלקת ביטחון החל כקב"ט ומנהל מלון דן אילת החל את תפקידו כמלצר. לכל גיוס מגוון יש משמעות – בכל גיוס מגייסים למעשה את ה"מנהל הבא".

תפקיד משאבי אנוש בגיוון ותפקיד מעורבות העובדים

מחלקת משאבי אנוש במלונות חיפה משתפת פעולה עם גופים שונים כדי לגייס עובדים עם מוגבלות, והדלת פתוחה לשיתופי פעולה. בית אקשטיין, מרכז שפיצר, עמותת אנוש – הם רק חלק מהגורמים שמסייעים בהפניית מועמדים ובליוויים. משרד הכלכלה גם הוא מסייע – במתן הדרכות למנהלים לעובדים עם מוגבלות ובהפניית מועמדים. חלק משיתופי הפעולה ההדוקים שהיו קיימים בעבר התרופפו מסיבות חיוביות: חירשים וכבדי שמיעה, למשל, כבר מרושתים היטב ומגיעים דרך "חבר מביא חבר" – דבר אשר מעיד על ההצלחה בשילובים במחלקות השונות.

כשיש גיוון צריך לחגוג אותו, ובמלונות דן יודעים איך לחגוג:
אחת לשנה, בדרך כלל בין חנוכה לכריסטמס, מתקיים אירוע בו נציגי כל דת ועדה מגישים לחבריהם את המאכלים העדתיים האופייניים ומספרים על מנהגיהם.
מזה שלוש שנים מתקיים אירוע כזה בכל מלון. בכל פעם העובדים מצפים לו. בכל פעם הוא מרגש מחדש וגורם להבין עד כמה הגיוון הוא שפע והוא יתרון.

>>לצפייה בעוד כלים של רשת מלונות דן לניהול הגיוון – מתוך המועמדות לאות הגיוון